Aloitussivu / Tietoa maistraateista / Palveluprosessit / Kuluttajaneuvontapalvelut

Kuluttajaneuvontapalvelut

Kuluttajaneuvontapalvelu on osa maistraatin oikeusturvapalveluprosessia. Prosessin tarkoituksena on turvata asiakkaalle koko maan kattavat laadukkaat ja yhtenäiset kuluttajaneuvontapalvelut.

Tällä prosessilla tuotetaan seuraavat palvelut:

  • Kuluttajan ja/tai elinkeinonharjoittajan neuvonta
    Palvelu tarjoaa kuluttajille ja elinkeinonharjoittajille tietoja ja neuvontaa kuluttajalle merkittävistä asioista sekä kuluttajan oikeudellisesta asemasta.
  • Sovittelu ristiriitatilanteissa
    Palvelulla avustetaan kuluttajaa yksittäisessä elinkeinonharjoittajan ja kuluttajan välisessä ristiriitatilanteessa selvittämällä asiaa ja pyrkimällä sovintoratkaisuun sekä ohjataan kuluttaja tarvittaessa asianmukaiseen oikeussuojaa antavaan toimielimeen.
  • Ristiriitatilanteiden ennaltaehkäisy
    Kuluttajaneuvontapalvelu pyrkii ehkäisemään elinkeinonharjoittajan ja kuluttajan välisiä ristiriitatilanteita mm. osallistumalla kulutushyödykkeiden hintojen, laadun, markkinoinnin ja sopimusehtojen seurantaan.

Sivun alkuun