Aloitussivu / Asiointi maistraatissa

Asiointi maistraatissa

Käyntiasiointi

Maistraattien yksiköiden yhteystiedot ja aukioloajat löydät sivustomme Yhteystiedot- osiosta

Sivun alkuun

Sähköinen ajanvaraus

Sähköinen ajanvarauspalvelu tarjoaa mahdollisuuden varata, peruuttaa tai siirtää käyntiasiointiaikoja maistraatissa.  Maistraattien ajanvarausjärjestelmän välityksellä tarjoamat palvelut ovat maistraattikohtaisia. 

Sivun alkuun

Maksaminen
 
Maistraatissa voi maksaa käteisellä, pankkikortilla tai Visa, Visa-Electron ja Master Card – maksukorteilla.

Sivun alkuun

Muita tapoja asioida

Monia asioita, esimerkiksi asiakirjojen tilaukset, voit hoitaa myös sähköisesti, maistraatin asiointisähköpostin kautta (löytyy yhteystiedoista), postitse sekä puhelimitse.
 
Maksullisen asiakirjan toimittamisesta postitse voidaan veloittaa toimitusmaksu. Jos asiakirja toimitetaan asiakkaan pyynnöstä postiennakkona, kirjattuna kirjeenä tai saantitodistuksin, veloitetaan mahdollisen toimitusmaksun lisäksi toimitustavasta aiheutuva maksu. Jos ei tilauksen yhteydessä muuta sovita, niin asiakirjat lähetetään 2. luokan postissa.

Sivun alkuun


Sähköinen asiointi ja lomakkeet

Sähköisen asioinnin kautta voit tehdä mm. muuttoilmoituksen, pyynnön avioliiton esteiden tutkinnasta tai parisuhteen esteiden tutkinnasta, ilmoituksen etunimen muuttamisesta ja paljon muitakin väestötietoilmoituksia ja tarkistaa omat tietosi.
 
Sähköiset palvelut ja tulostettavat lomakkeet löytyvät Sivustomme Lomakkeet- osiosta

Osa sähköisistä asiointipalveluista edellyttää turvallisuuden ja luotettavuuden takia käyttäjän sähköistä käyttäjän tunnistamista. Jos asiointipalvelu vaatii tunnistautumisen, näet lomakkeen sivulla tekstin "Vaatii tunnistautumisen". Tunnistautuminen tehdään joko verkkopankkitunnusten, mobiilivarmenteen tai varmennekortin avulla.

Sivun alkuun

Verkkomaistraatti

Maistraatit ovat avanneet uuden verkkopalvelun sähköistä asiointia varten. Palvelun avulla asiakas voi hoitaa asiansa helposti digitaalisen palvelukanavan kautta.

Verkkopalvelussa julkaistiin uusia palveluja 2.1.2017. Holhoustoimen palveluista ensimmäisinä asiakkaille tarjotaan sähköinen mahdollisuus ilmoittaa edunvalvonnan tarpeessa olevasta henkilöstä sekä yksityisille edunvalvojille hakea lupia yleisimpiin päämiehen kannalta merkittäviin oikeustoimiin, esimerkiksi omaisuuden panttaamiseen. Samalla asiakkaille tarjotaan tukea sähköiseen asiointiin puhelin/chat -palvelun avulla. Tukipalvelu on avoinna arkisin 9.00 - 16.15.


Maistraattien tarjoamien palveluiden näytöllä täytettävät ja tulostettavat lomakkeet löytyvät jatkossakin maistraatti.fi -sivuston Lomakkeet -osiosta.


Lisää holhoustoimen palveluja digitalisoidaan vuoden 2017 aikana.

Verkkomaistraatti

Sivun alkuun

Asiointipiste



Asiointipiste on kunnan ylläpitämä julkisen hallinnon yhteinen asiakaspalvelupiste, jota kokeillaan Asiakaspalvelu2014 –hankkeen toimesta viidessä kokeilukunnassa: Mikkelissä, Oulun Kiimingissä, Paraisilla, Pelkosenniemellä ja Saarijärvellä.

Asiointipisteessä voi hoitaa yhdellä käynnillä monia asioista, jotka muuten vaatisivat asiointia useiden viranomaisten kanssa. Asiointipisteistä saa aina vähintään Kelan, Poliisin lupahallinnon, Verohallinnon, maistraatin, TE-toimiston mukaan lukien työvoiman palvelukeskuksen ja kunnan palveluja.

Etäpalvelu täydentää Asiointipisteen tarjontaa antamalla mahdollisuuden asioida viranomaisen asiantuntijan kanssa verkkoyhteyden avulla.  Asiointipisteessä on myös asiakaspäätteet omatoimiseen asiointiin.

Mikkelissä ja Paraisilla maistraatin käyntiasiointipalvelu on siirtynyt Asiointipisteisiin 23.9.2014 pilotoinnin alkaessa. Ainoastaan vihkimiset ja parisuhteen rekisteröinnit suoritetaan ajanvarauksella maistraatin tiloissa (Mikkelissä Raatihuoneenkatu 5 ja Paraisilla Rantatie 30). Kaikissa muissa asioissa käyntiasiakkaiden asiointi tapahtuu Asiointipisteissä. Asiointipisteen palveluneuvojat neuvovat ja ohjaavat tarvittaessa.

Etäpalvelu täydentää asiointipisteen tarjontaa antamalla mahdollisuuden asioida asiantuntijan kanssa verkkoyhteyden avulla. Asiointipisteessä on myös asiakaspäätteet omatoimiseen asiointiin.

Lisätietoa kokeilupaikkakuntien maistraattipalveluista:
Mikkeli, Parainen, Saarijärvi, Oulun Kiiminki ja Pelkosenniemi

Sivun alkuun

Yhteispalvelu

Yhteispalvelu on tapa tarjota julkishallinnon ja muita palveluja keskitetysti yhdestä paikasta. Yhteispalvelu sisältää asiakirjojen vastaanottamista ja luovuttamista, asioiden vireillepanoon ja käsittelyyn liittyvää neuvontaa sekä sähköisten palvelujen käytön tukemista. Yhteispalvelupisteiden yhteystiedot löytyvät osoitteesta:

Sivun alkuun

Etäpalvelu


 
Etäpalvelulla tarkoitetaan viranomaispalvelua videoneuvottelulaitteiden tai työasemien videoneuvotteluohjelmistojen välityksellä. Asiakas voi yhteispalvelupisteessä asioida toisella paikkakunnalla sijaitsevan viranomaisen kanssa videoitse. Tämä säästää asiakkaalta matkustamistarpeen sekä aikaa. Kaikki dokumentit, kuten asiakirjat ja lomakkeet, siirtyvät sähköisesti heidän välillään.  Mukaan voidaan ottaa myös etätulkki ja toinen viranomainen.
Palvelujaan etäpalveluna tarjoavat TE-toimistot, maistraatit, Kela, oikeusapu, Verohallinto sekä osittain kunnat. Valikoima vaihtelee paikkakunnittain ja kunnan palvelut ovat kuntakohtaisia. Tavoitteena on siis tuottaa kansalaisille, yrityksille ja yhteisöille uusi, asiakaslähtöinen ja kustannustehokas asiointikanava koko julkiseen hallintoon sisältäen kunnat, valtion palveluntuottajat, Kelan ja muun välillisen valtionhallinnon.

Etäpalvelupisteistä saat tarkempaa milloin ja mihin viranomaisin etäpalvelupisteestä on mahdollista saada yhteys.

Itä-Suomen maistraatti osallistuu etäpalvelun kotikäyttökokeiluun.  Etäpalvelun kotikäytöksi kutsutaan etäpalvelumallia, jossa asiointikanava on paikkariippumaton eli etäpalveluna tarjottavia palveluita voi käyttää videoyhteydellä mistä tahansa: kotoa, työpaikalta tai liikkeellä ollessa. Videoyhteyden kautta ei pelkästään näe keskustelukumppaniaan, vaan myös pystyy jakamaan dokumentteja ja käsittelemään niitä yhdessä. Aika videotapaamiseen sovitaan etukäteen soittamalla Itä-Suomen maistraattiin. Samalla selviää voiko asian hoitaa etäpalveluna.

Sivun alkuun

Kansalaisneuvonta


 
Tarvitsetko tietoa julkisista palveluista tai apua niiden käytössä?  Kansalaisneuvonta neuvoo sinut oikeaan palveluun, auttaa sähköisessä asioinnissa ja vastaa yleisluontoisiin kysymyksiin julkisista palveluista.

Sivun alkuun