Aloitussivu / Ajankohtaista / Muutoksia maistraattien ja Verohallinnon asiakaspalveluun

Muutoksia maistraattien ja Verohallinnon asiakaspalveluun

Mikkelissä ja Paraisilla asiakkaat saavat syyskuusta alkaen maistraatin ja Verohallinnon asiakaspalvelun yhdestä asiointipisteestä. Samalla käynnillä saa myös kunnan, TE-toimiston ja Kelan asiakaspalvelua sekä Poliisin lupapalveluja.

Julkisen hallinnon yhteistä asiakaspalvelua on valmisteltu valtiovarainministeriön johdolla toimineessa Asiakaspalvelu2014-hankkeessa. Hanke on edennyt pilotointivaiheeseen.

Syyskuussa 2014 avataan Mikkelissä, Paraisilla, Oulun Kiimingissä, Saarijärvellä ja Pelkosenniemellä asiointipisteet, jotka tarjoavat kunnan ja valtion keskeisiä palveluja.

Alueellistamisen koordinaatioryhmä puolsi 12. kesäkuuta 2014 kokouksessaan maistraattien ja Verohallinnon toimipisteiden tilapäistä sulkemista asiakaspalvelulta Mikkelissä ja Paraisilla yhteisen asiakaspalvelun pilotoinnin alkaessa.  Asiakkaille pilotointi tarjoaa mahdollisuuden saada yhdellä käynnillä usean viranomaisen palveluja. Asiakas saa myös yleistä neuvontaa julkisen hallinnon palveluista ja opastusta sähköisten palvelujen käyttöön. Asiantuntijan asiakas tapaa etäyhteyden välityksellä. Joissakin tapauksissa asiantuntija voi olla tavattavissa myös asiointipisteessä. Palveluja tarjotaan suomeksi ja ruotsiksi.

Maistraatin omat toimipisteet Juuassa ja Kristiinankaupungissa lakkautetaan

Alueellistamisen koordinaatioryhmä puolsi myös Itä-Suomen maistraatin Juuan-yksikön ja Länsi-Suomen maistraatin Kristiinankaupungin-yksikön lakkauttamista vuonna 2015. Lakkauttamisen taustalla ovat näiden yksiköiden palvelujen kysynnän vähäisyys ja pienet henkilöstömäärät. Tarkoituksena on, että maistraattien asiakaspalvelua saa jatkossa näissä kunnissa yhteispalvelupisteistä.

Asiakaspalvelu2014-hanke VM:n sivuilla

Lisätietoja:

Maistraatit:
Ylitarkastaja Jaana Salmi, puh. 02955 30003
etunimi.sukunimi@vm.fi

Verohallinto:
Viestintäpäällikkö Pirjo Korvola, puh. 020 612 3996
etunimi.sukunimi@vero.fi